NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
63 - (2998) حدثنا
قتيبة بن
سعيد. حدثنا
ليث عن عقيل،
عن الزهري، عن
ابن المسيب،
عن أبي هريرة،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم، قال "لا
يلدغ المؤمن،
من جحر واحد،
مرتين".
{63}
Bize Kuteybe b. Saîd
rivayet etti. (Dediki): Bize Leys, Ukayl'dan, o da Zühri'den, o da ibni
Müseyyeb'den, o da Ebû Hureyre'den, o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den
naklen rivayet etti:
«Mu'min, bir delikten
iki defa ısırılmaz.» buyurmuşlar.
63-م - (2998) وحدثنيه
أبو الطاهر
وحرملة بن
يحيى. قالا: أخبرنا
ابن وهب عن
يونس. ح
وحدثني زهير
بن حرب ومحمد
بن حاتم. قالا:
حدثنا يعقوب
بن إبراهيم.
حدثنا ابن أخي
ابن شهاب عن
عمه، عن ابن
المسيب، عن
أبي هريرة، عن
النبي صلى
الله عليه وسلم.
بمثله.
{M-63}
Bana bu hadîsi
Ebû't-Tâhir ile Harmele b. Yahya da rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize ibni
Vehb Yûnus'dan naklen haher verdi. H.
Bana Züheyr b. Harb île
Muhammed b. Hatim dahi rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize Ya'kub b. ibrahim
rivayet etti. (Dediki): Bize ibni Şihâb'ın kardeşi oğlu, amcasından, o da ibni
Müseyyeb'den, o da Ebû Hureyre'den, o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den
naklen bu hadîsin mislini rivayet etti.
izah:
Bu hadîsi Buhârî
«Kitâbu'l-Edeb»'de tahric etmiştir.
Hadîs-i şerif «yûldegu»
fiilinin nehy şekliyle de rivayet olunmuştur. Bu takdirde mânâ: «Mü'min, bir
delikten iki defa ısırılmamalıdır.» demek olur. Her iki rivayete göre de,
hadîsden murad; aklı başında bir mü'min'in gafil avlanmaması ve tekrar tekrar
aldanmaması lâzım geldiğine tenbihtir. Bâzıları bundan dünya umuru hakkında
değil, âhiret umuru hakkında aldanmaması kastedildiğini söylemişlerdir.
Hadîsin meşhur bir sebebi
vardır: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Bedir harbinde Ebû İzze
namındaki şâiri esir almış ve kendisine minnette bulunarak serbest bırakmış.
Müslümanlar aleyhine kimseyi kışkırtmayacağına ve kendisini hicvetmeyeceğine
ondan söz almıştı. Fakat Ebû Izze kavminin yanına varınca sözünde durmamış,
kışkırtma ve hicivlerine tekrar başlamıştır. Bilâhare Uhud harbinde yine
müslumanların eline esir düşerek minnet dilemiş, Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem)'de :
«Mü'min, bir delikten
iki defa ısırılmaz.» buyurmuştur. Bu sebep hadîsin nehy şeklindeki rivayetini
zayıflatır.